آشنایی با انواع وال پست و کاربرد آن در صنعت ساخت و ساز

وال پست و نقش موثر آن در صنعت ساختمان سازی

امروزه بیش از گذشته به استحکام و مقاوم سازی ساختمان های بلند در برابر بلایای طبیعی، سیل، زلزله و طوفان اهمیت داده می شود. وال پست ها از جمله سازه هایی هستند که برای این منظور کارایی بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته اند. یکپارچه سازی دیوارها با کل اسکلت ساختمان و یکنواخت سازی نیروی وارده بر آنها به کمک این مهارکنندگان نیرو، به بهترین شکل ممکن انجام خواهد گرفت.

مهران پولاد در زمینه تولید انواع وال پست از تجربه و تخصص تکنسین کاربلد خود کمک گرفته و بهترین محصولات را به فروش می رساند. این مقاله به معرفی انواع وال پست ها و ضرورت اجرای این سازه ها در ساختمان اختصاص داده شده است. پس در صورت تمایل با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 

وال پست چیست؟

وال پست یا وادار یا به زبان انگلیسی wall post به مجموعه‌ای از پروفیل ها گفته می‌شود که بر روی دیوار قرار می گیرند. این سازه ها، از فشار یا نیروی وارد شده به بدنه دیوار کاسته و آن را به طور یکنواخت در سطح دیوار پخش کرده و به ستون های اصلی ساختمان منتقل می سازند. پروفیل هایی که در ساخت wall post ها مورد استفاده قرار می گیرند، خیلی قوی نبوده و معمولا نمره پایین هستند. چنانچه وادارها به شکل اصولی و استاندارد ساخته و اجرا شوند، مقاومت دیوار را در برابر زلزله، بادهای سهمگین و شدید، سقوط و از هم پاشیدگی افزایش خواهند داد.

طراحی وال پست به گونه‌ای است که نیروی وارده به دیوار را به ستون‌های اصلی ساختمان منتقل کرده و از آسیب دیوارها جلوگیری می‌کند.

وال پست و نقش آن در استحکام بنا
وال پست و نقش آن در استحکام بنا

 

ضرورت و مزایای استفاده از وال پست و نقش آن در ساختمان

طبق آنچه گفته شد، وال پست ها نیروی وارد شده به دیوار را به طور یکنواخت در سطح آن گسترده کرده و با انتقال آن به ستون های اصلی، از خرابی و ویرانی دیوارها جلوگیری خواهند کرد. تجربه نشان داده است خانه ها و ساختمان هایی که از دیوارهای مجهز به  wall post برخوردار هستند، در زمان وقوع زلزله و دیگر بلایای طبیعی، کمتر دچار خسارات مالی و جانی شده اند. بنابراین اجرای این سازه ها در ساختمان های مسکونی و اداری به نوعی آینده نگری محسوب شده و موجب پیشگیری از خسارات جبران ناپذیر و صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد. به همین دلیل اجرای اصولی و استاندارد وادارها، امری ضروری و لازم می باشد.

از جمله مزایای استفاده از وال پست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد ارتباط قوی بین دیوارها و اسکلت اصلی ساختمان
  • افزایش استحکام و مقاومت کل سازه در برابر باد و طوفان، زلزله، انفجارهای مهیب و دیگر فشارهای ناگهانی وارده بر دیوارها
  • مهار و کاهش نیرو و فشار وارد شده بر دیوارها
  • قابل اجرا در انواع سازه های کوچک و بزرگ بتنی، فلزی و سیمانی

 

بخش هایی از ساختمان که اجرای وادار در آنها ضروری است

معمولا در سالن های بزرگ صنعتی که از دهانه های زیادی تشکیل شده و دیواری در انتهای خود دارند، وجود وال پست ها ضروری است. همچنین به منظور اتصال دیوارها به ستون یا سقف و کف و اجرای انواع دیوارها، از wall post هایی با جنس و مدل های مختلف استفاده خواهد شد.

با استناد به قوانین ساخت و ساز، استفاده از وادار در بخش هایی از ساختمان که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت، اجباری می باشد.

  • اجرای وادار در میانقاب ها: در داخل قاب های بتونی یا فولادی، دیوار هایی قرار دارند که میانقاب نامیده می شوند. تعبیه وادارهای پروفیلی در این میانقاب ها، دیوارها را در برابر فشار و لرزه ایمن می سازد.
  • در محل تقاطع دیوارها: وجود وال پست در محلی که دیوارهای غیر سازه ای به صورت متقاطع، به یکدیگر متصل می شوند، به منظور افزایش مقاومت و استحکام آنها، لازم و ضروری می باشد.
لزوم اجرای وال پست و اصول ضروری در زمان اجرای آن
لزوم اجرای وال پست و اصول ضروری در زمان اجرای آن

 

  • در جان پناه های مرتفع: در فاصله بین دو ستون در جان پناه ها یا ساختمان هایی که دیوارهای آنها از حداقل 1.5 متر و ستون های آنها از حداقل 1.35 متر ارتفاع برخوردار باشند، وادار تعبیه می شود.
  • در کنار بازشوها: در ساختمان هایی که از بازشوهایی با ابعاد بیش از 2.5 متر تشکیل شده اند، اجرای وال پست ها اجباری است. وجود این سازه های مستحکم، طول عمر و مقاومت بازشوها را در برابر بار اضافه افزایش خواهد داد.

 

ضرورت اجرای صحیح وادار در ساختمان

همانگونه که وجود وال پست ها در برخی از ساختمان ها لازم و ضروری بوده و منجر به افزایش مقاومت دیوارها و کاهش خسارات خواهد شد، اجرای ناصحیح آن اثرات بسیار خطرناک تری به همراه خواهد داشت. چنانچه این سازه ها به درستی اجرا نشوند، فشار و لرزه بیشتری را به دیوارها منتقل ساخته و ویرانی بیشتری را به بار خواهند آورد. طبق آمار به دست آمده، اجرای غیر حرفه ای و غیر اصولی وادارها، خسارات مالی و جانی بیشماری را متوجه افراد ساکن در آن ساختمان ها کرده است. بنابراین واگذار کردن کار به دست افراد با سابقه و متخصص در این زمینه از ملزومات اصلی اجرای این سازه ها در یک ساختمان محسوب می شود.

 

انواع وال پست بر اساس جنس بدنه

وال پست ها از نظر جنس بدنه و مواد اولیه به کار رفته در تولید، انواع مختلفی دارند. هر یک از این وادارها از مشخصه های منحصر به فردی برخوردار بوده و در پروژه های خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

از میان انواع wall post ها می توان موارد زیر را برشمرد:

  • وال مش: از جمله جدیدترین و کارآمدترین نوع وال پست ها می توان به وال مش ها اشاره کرد. این سازه ها از ترکیب نوار مش فایبرگلاس و پلاستر تهیه و تولید می شوند. این ترکیب، یک سازه بسیار قدرتمند و مستحکم ایجاد می کند که دیوارهای غیر سازه ای را در برابر لرزه ها و فشارهای شدید ایمن خواهد ساخت.
سازه قدرتمند و مستحکم وال مش
سازه قدرتمند و مستحکم وال مش

 

  • وادار فلزی: این نوع وادارها با ترکیب نبشی، قوطی و ناودانی تولید شده و همچون تیر یا ستون عمل می کنند. در ساختمان هایی که اسکلت‌دار هستند، این وادارها در فواصل مشخصی از دیوارها تعبیه می شوند.
  • وادار بتن آرمه: در ساختمان هایی که با مصالح بنایی، بنا شده و دارای اسکلت بتنی یا فلزی نیستند، وال پست های بتن آرمه کارایی پیدا خواهند کرد.

 

انواع وال پست بر اساس نحوه اتصال

وال پست ها از نظر نوع قرارگیری نسبت به ستون، در انواع زیر قابل طبقه بندی می باشند:

  • وادار افقی: این wall post به صورت عمود بر ستون اجرا شده و از فولاد یا بتن ساخته می شود. در ساختمان هایی که ارتفاع دیوارهای آنها بیش از 3.5 متر است، به منظور کاهش ارتفاع آزاد، از این نوع وادار استفاده خواهد شد. این نوع سازه برای داشتن مقاومت کافی و جلوگیری از تغییر شکل، در فاصله حداقل یک متر از ستون قرار گرفته و به طور کامل به دیوار می چسبد.
  • وادار قائم یا عمودی: بر خلاف وادار افقی، این نوع وادار به صورت موازی با ستون و دیگر بخش های قائم ساختمان و به شکل H اجرا می شود. برای اجرای این wall post ها، از دو عدد ناودانی یا چهار عدد نبشی کمک گرفته خواهد شد. این وادار به دو دسته وادار میانی و کناری قابل طبقه بندی است. وادار میانی در میانه طول دیوار و وادار کناری در فاصله حداقل یک متر از بخش های قائم اجرا می شود.

 

سازه قدرتمند و مستحکم وال مش
سازه قدرتمند و مستحکم وال مش

 

  • وادار ترکیبی: در مناطق زلزله‌خیز و در ساختمان هایی که دیوارهای مرتفع دارند، از وال پست قائم و افقی به طور همزمان و ترکیبی استفاده خواهد شد. این نوع وال پست استحکام سازه و امنیت ساختمان را به حد چشمگیری افزایش خواهد داد.

 

انواع وال پست بر اساس نوع اتصالات

بر اساس نوع اتصالی که بین وال پست ها و ستون ها وجود دارد، این سازه ها را می توان در چهار دسته طبقه بندی کرد:

  • وادار کشویی: از این نوع اتصالات برای اجرای وادار ستونی استفاده خواهد شد. در این روش، از انواع نبشی و ناودانی پیوسته و منقطع در محل اتصال دیوار و ستون استفاده می شود. در اجرای وادار کشویی، نبشی ها یا ناودانی ها هم راستا با دیوار و در دو طرف وادار به صفحه فلزی سقف اتصال پیدا می کنند.
  • وادار تلسکوپی: برای تعبیه وال پست در دیوارهایی که خارج از قاب یا تیغه قرار دارند، از این روش استفاده می شود. بدین منظور چهار سمت وادار، به کمک چهار نبشی به صفحه فلزی سقف متصل خواهد شد.
  • وادار انعطاف پذیر: به این نوع وال پست، وادار یو شکل لغزشی نیز گفته می شود. این سازه ها با وجود آنکه حرکت و لرزش دیوار را مهار می کنند، حرکت جانبی آن را درون صفحه آزاد می گذارند. به همین دلیل به وادارهای انعطاف پذیر معروف هستند.
  • وادار با اتصال شاخک نهایی: این نوع وادارها، به شاخک های انتهایی میلگردهای تعبیه شده در ستون ها متصل می شوند. این تنها روش در اجرای وادار است که در آن از نبشی یا ناودانی استفاده نمی شود.

 

اصول لازم برای اجرای وادار

در مورد اجرای وال پست ها برخی از قوانین و اصول در آیین نامه های کشور تعیین شده و به تصویب رسیده اند. علت ضرورت رعایت این قوانین از جانب دولت در زمان اجرای وادارها، افزایش ایمنی و کاهش خسارات مالی و جانی در زمان وقوع زلزله و دیگر حوادث غیر مترقبه می باشد. به این قوانین و اصول، در آیین نامه ۲۸۰۰ قوانین و  استانداردهای ملی ساختمان نیز اشاره شده است.

لزوم اجرای وال پست و اصول ضروری در زمان اجرای آن
لزوم اجرای وال پست و اصول ضروری در زمان اجرای آن

 

از جمله اصول لازم برای اجرای وال پست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورتی که ساختمان ها از دیوارهای بلندی با ارتفاعی بالغ بر 1.8 متر تشکیل شده یا تعداد دهانه دیوارهای داخلی افزایش پیدا کرده باشد، اجرای وادار الزامی است.
  • استفاده از وادار قائم، برای دیوارهایی با طول بیش از 4 متر الزامی است.
  • اجرای وال پست قائم برای دیوارهایی که طول آنها بیش از 40 برابر ضخامت آنها است، الزامی است.
  • استفاده از وادار افقی برای دیوارهایی با ارتفاع بیش از 5 متر لازم و ضروری است.
  • ستون هایی که وال پست به آنها متصل شده است، می بایست از نوع ناودانی باشند. این ناودان ها باید از حداقل سایز 6 برخوردار باشند.
  • کلیه دیوارهای اطراف و پیرامون ساختمان، به منظور استحکام در برابر بادهای شدید، طوفان، لرزه و … می بایست با وادارهای قائم مقاوم شده باشند.
  • به منظور استحکام بیشتر، لبه های قائم وادارها می بایست به قسمت دیگری از ساختمان که از جنس فولاد یا بتن آرمه است، اتصال پیدا کرده باشند.
  • در دیوارهایی که برای استحکام آنها از وادارهای کشویی استفاده شده است، نیازی به رعایت فاصله جداسازی بین وادار و دیوار نیست.

 

مرکز خرید و اجرای وال پست با مناسب ترین قیمت و بالاترین درجه اطمینان

با استناد به مطالب ارائه شده، به ضرورت وجود وال پست ها و اهمیت اجرای اصولی و صحیح آن پی برده اید. به همین دلیل بهتر است برای خرید و اجرای این سازه های مهم و ارزشمند، به فروشندگان و مجریان متخصص و کاربلد اعتماد کنید.

مهران پولاد دو مشخصه تخصص و تعهد را همواره سرلوحه اقدامات خود قرار داده و سعی داشته است که با تولید و عرضه مقاطع فولادی و وال پست های باکیفیت، در جهت ایمن و مقاوم سازی ساختمان ها بهترین نتایج را رقم زند. در فروشگاه اینترنتی مهران پولاد، امکان استعلام قیمت و سفارش آنلاین کلیه محصولات برای مشتریان به سادگی امکان پذیر می باشد. کلیه سفارشاتی که با موفقیت به ثبت رسیده اند، در اسرع وقت توسط کارشناسان مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 

تولید و عرضه انواع وال پست در مهران پولاد
تولید و عرضه انواع وال پست در مهران پولاد

 

این مجموعه با هدف جلب رضایت خریداران و رفاه حال آنان، وال پست ها و دیگر محصولات خود را با مناسب ترین و به صرفه ترین قیمت عرضه داشته و به فروش می رساند. به شما پیشنهاد می کنیم که دیوارهای غیر سازه ای و ساختمان های خود را با محصولات با کیفیت این مجموعه ایمن و مستحکم سازید.

 

سوالات متداول

 

سوال: برای اتصال وادار به قاب های سازه ای از کدام نوع اتصال باید استفاده کرد؟

پاسخ: اتصال کشویی

 

سوال: کدامیک از وال پست ها با سهولت بیشتری اجرا می شوند؟

پاسخ: وال مش ها به دلیل وزن سبک و انعطاف پذیری بالا ساده تر اجرا می شوند.

 

سوال: در وال پست های فولادی از چه نوع پروفیلی استفاده می شود؟

پاسخ: پروفیل های مقطع I شکل به کار گرفته می شوند.

 

دوام و استحکام بیشتر ساختمان با وال پست
دوام و استحکام بیشتر ساختمان با وال پست

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وال پست ها و نحوه اجرای آنها
دسترسی سریع

اطلاعات پست

تاریخ انتشار : 2023-10-11
آخرین بروزرسانی :2023-10-11
id :182
نویسده : آیدا فیروزی
بدون نظر